Ahad, 6 Januari 2013

Umno Beruas Cempera Pasal Calon

Kalau dikira kedudukan dalam hiraki UMNO Beruas, sangat mungkin Dato’ Abd Manaf Hashim akan jadi calon sebab dia adalah Ketua UMNO Bahagian. Khabarnya Dato’ Manaf juga akrab dengan Perdana Menteri kerana mereka sama seangkatan sewaktu masih dalam Pergerakan Pemuda sekitar awal tahun 90an dulu. Dato’ Manaf adalah Ketua Pemuda UMNO Beruas ketika Dato’ Seri Najib memegang jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Namun begitu, kalau diperhatikan iklim politik seharian, kelibat Datuk Azhar Ahmad lebih menampakkan gaya langkah seorang calon. Panglima-panglima setia Datuk Azhar pun masih yakin boss mereka akan jadi YB. Pegawai Khas MB Perak ini dikatakan ada kelebihan kerana keakrabannya dengan orang nombor 1 UMNO Perak yang merupakan majikannya itu. Kalau Dato’ Seri Dr. Zambry ada power memutuskan nama calon yang akan diperakukan oleh Presiden UMNO, maka Datuk Azhar akan jadi pilihan. Begitulah cakap-cakap di merata kampung. Selain itu Datuk Azhar juga dah berjaya menjadikan ramai orang kuat UMNO akar umbi terhutang budi kepadanya. Datuk Azhar kelihatan sentiasa ‘pemurah’. Macam-macam bantuan dah disumbangkan oleh Datuk Azhar kepada warga N36 atas kapasiti Pegawai Khas MB atau Pejabat MB. Dato’ Manaf tak ada senjata ini.

Oleh kerana di kawasan Parlimen Beruas hanya ada satu kerusi untuk UMNO masuk gelanggang iaitu N36 ini, maka sekira-kiranya saingan untuk hanya satu kerusi itu bolehlah dikatakan terhad perebutannya di antara dua nama ini sahaja (Dato’ Manaf dan Datuk Azhar). Namun petanda yang ada tidak menunjukkan begitu. Ada lagi nama-nama yang dikatakan turut serta dalam saingan kali ini iaitu Cikgu Azman Noh (Naib Ketua Bahagian) dan Mohamad Ali Mansor (mantan Ketua Pemuda). Penyandang ADUN iaitu Dato’ Hamdi Abu Bakar juga nampaknya seperti masih berhajat.

Cikgu Azman Noh adalah sekutu Dato’ Manaf Hashim sejak zaman Pemuda sehingga kini. Bekas guru yang sekarang merupakan ahli perniagaan ini telah memenangi post Naib Ketua Bahagian pada tahun 2008 dalam satu pakej bersama Dato’ Manaf Hashim. Ketika itu Datuk Azhar Ahmad juga dianggap sebagai calon Timbalan Ketua Bahagian dari pakej Dato’ Manaf, namun statusnya hanya bersifat ‘terjun’ setelah Mohamad Ali Mansor menolak lamaran Dato’ Manaf dan beralih menyertai pakej Dato’ Hamdi Abu Bakar di saat akhir.

Bisik-bisik politik di kampung-kampung menggambarkan 2 keadaan tentang Cikgu Azman Noh. Naib Ketua Bahagian ini dikatakan memberi sokongan kepada Dato’ Manaf untuk jadi calon DUN Pengkalan Baru. Tetapi sekiranya Dato’ Manaf bersedia untuk jadi senator di Dewan Negara atau Dewan Rakyat seperti yang diura-urakan, maka Cikgu Azman adalah pengganti yang direstui oleh UMNO Bahagian untuk bertanding di kerusi N36. Ketua Bahagian tidak merestui Timbalannya untuk jadi calon pilihanraya kerana tindak tanduk timbalannya itu selama ini kelihatan seperti ‘lebih sudu dari kuah’.

Di celah-celah sorong tarik lobi dan kempen di antara penjawat utama UMNO Bahagian Beruas itu, penyokong setia Mohamad Ali Mansor sehingga kini masih percaya bahawa mantan Ketua Pemuda itu tetap berpeluang cerah untuk jadi calon kerana dia memiliki kriteria ‘winnable candidate’ yang riuh rendah didendangkan mutakhir ini. Walau pun Mohamad Ali tidak memegang sebarang jawatan di peringkat Bahagian namun dia dikatakan turut berpeluang kerana ada hubungan baik dengan pemimpin UMNO peringkat Pusat khususnya Dato’ Seri Hishamudin dan Dato’ Khalid Nordin. Kedudukannya sebagai Pengerusi UITM Perak dan Ahli Lembaga Pengarah UITM dikatakan menjadi modal besar bagi nilai reputasinya untuk diketengahkan sebagai calon YB. Selain itu, faktor tambahan dalam usaha melobi pihak atasan agar memilih Mohamad Ali Mansor ialah sokongan padu daripada Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian.

Pesaing nombor 5 ialah Dato’ Hamdi Abu Bakar. Veteran ini juga tak wajar diperkecilkan kemampuannya untuk muncul sebagai pemenang (jadi calon pilihanraya). Penyandang kerusi ADUN ini merupakan veteran politik yang sangat berpengalaman dalam sepak terajang politik dalaman parti. Sekarang ini dia di penggal ke 5 sebagai ADUN sejak tahun 1990. Antara faktor menarik tentang YB veteran ini ialah jasa besarnya ketika episod ‘rampasan kuasa’ kerajaan negeri Perak pada awal tahun 2009. Adegan pujuk memujuk dan culik menculik melibatkan ADUN Bota yang menyeberang ‘pergi-balik’ dalam hanya beberapa hari ketika itu disempurnakan dengan baik oleh Dato’ Hamdi. Dia adalah pelakon utama yang sebenar. Begitulah yang dilaporkan di merata media maya.

Ringkas cerita, salah seorang daripada 5 pemimpin dan bekas pemimpin UMNO Beruas ini akan jadi tandingan Dr. Khairudin dalam pilihanraya yang dah semakin dekat.

Oleh kerana nama calon yang sebenar hanya akan diketahui di saat akhir sebelum hari penamaan calon maka semua yang bercita-cita masih boleh menaruh harapan. Masing-masing nampaknya terus berusaha gigih untuk terpilih. Pasukan penyokong setia terus menghebahkan kelebihan boss masing-masing. Memang menarik cuaca politik UMNO Beruas sekarang ini.

Kem Dato’ Manaf Hashim ditunjangi oleh Cikgu Azman Noh (Naib Ketua Bahagian), Mokhali Mohd Noor (AJK Bahagian), Cikgu Azizi (AJK Bahagian), Ariffin Jaafar (AJK Bahagian), Abd Manaf Layman (Ketua Kampung Tebuk Yan), Cikgu Badrul (Gunung Tunggal), Mustafa Yawaris (Beting Luas), Razali Mat Nayan (Akauntan MPM), Anuar Busu (Ketua Kampung Tengah) dan beberapa orang bekas AJK Pemuda di era Dato’ Manaf mengetuai pergerakan itu.

Kem Datuk Azhar Ahmad dibarisi oleh Ishak Ismail (Ketua Kampung Matang Kerian), Ahmad Wanchih (AJK Bahagian / Ketua Kampung Panchor), Mustafa Yon (Ketua Cawangan Tanjung Burung) dan beberapa orang Ketua Kampung yang asalnya dari kem Dato’ Hamdi.

Kem Mohamad Ali Mansor disertai oleh Ali Zainal Abidin (Ketua Pemuda Bahagian), Asma Zaki Mohd Saleh (AJK Bahagian / Naib Ketua Pemuda), Mohamad Kamal Majid (AJK Pemuda Bahagian), Kamal Husein (Ketua Cawangan Parit Amarikan), Abd Kadir Salleh (Ketua Kampung Sungai Batu, Cikgu Halim (Matang Acheh) dan bekas AJK Pemuda yang sezaman dengannya.

Kem Dato’ Hamdi dianggotai sebahagian veteran UMNO Beruas termasuk Zainal Abidin Mustafa (AJK Bahagian / Ketua Kampung Pengkalan Baru), Omar Sharif (AJK Bahagian / Ketua Kampung Tanjung Ara, Hasan Ismail (Ketua Kampung Matang Acheh), Ahmad Shukri Ismail (Ketua Cawangan Kampung Indah) dan beberapa orang bekas ketua kampung.

Persaingan 5 penjuru ini memang sengit. Macam-macam janji dan harapan didendangkan. Rekod pencapaian boss masing-masing dihebahkan sedaya mungkin. Cacat cela pesaing didedahkan semahu-mahunya. Sebahagian daripada peluru yang ditembak oleh 5 kem yang bersaing ini nampaknya macam fitnah. Ada yang berfakta, ada yang kabur.

Serang menyerang ini sudah bermula sejak sekian lama sehingga laman blog penyokong Pakatan Rakyat dituduh mengambil kesempatan.









Tiada ulasan: