Jumaat, 28 Disember 2012

Umno Perlu Dijatuhkan

Malaysia mengamalkan demokrasi. Setiap rakyat mempunyai hak untuk memilih. Bagi rakyat yang merasakan mereka tidak mendapat keuntungan barang sedikit pun di bawah kerajaan barisan nasional maka mereka berhak untuk memilih parti lain sebagai gantinya. Cuma adakah dengan memilih parti lain mereka mampu untuk mendapat keuntungan sebagaimana yang mereka harapkan?

Rakyat dan pengundi sebenarnya sudah muak, kerana mereka sendiri melihat dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana setiap kali berlaku perbalahan di dalam umno pastinya akan keluarlah cerita busuk dan buruk. Yang memburukkan pemimpin umno adalah orang umno itu sendiri.

Rakyat melihat seolah olah umno sememangnya sudah busuk dan busuk ini akan berbau selepas pemimpin umno tidak lagi mendapat kepentingan di dalam umno. Rakyat yang masih tidak mendapat pembelaan dari pemimpin umno akan merasa kecewa apabila berita dan cerita pemimpin umno menjadi jutawan segera dicanangkan setiap hari.

"Kadang kala ada benarnya juga kata kata pembangkang", bisik hati si rakyat yang telah sekian lama terpinggir oleh menteri korup barisan nasional.

Rakyat melihat setiap gagasan yang kerajaan anjurkan hanya menguntungkan pemimpin dan orang orang sekeliling pemimpin sahaja. Misalnya dasar kerajaan mengenai pendidikan. Umum mengetahui sekolah berasrama penuh adalah untuk orang melayu sahaja. Namun rakyat merasa agak terkilan kerana sekolah sekolah berasrama ini dijadikan sekolah bertaraf elit apabila anak anak pemimpin umno dibenarkan masuk walaupun keputusan peperiksaan mereka tidak lah sebaik mana.

Manakala anak anak rakyat marhain terpaksa meminta belas kasihan daripada pemimpin umno untuk memasukkan anak anak mereka ke dalam sekolah berasrama penuh walaupun mereka berhak dan layak.

Agaknya pemimpin umno sudah lupa bahawa tujuan sekolah berasrama ini diwujudkan adalah untuk membantu orang melayu yang tidak berkemampuan untuk memastikan anak anak mereka mendapat pendidikan yang sempurna. lihat saja bagaimana mahathir sendiri menghantar anaknya mukhriz kesekolah berasrama MRSM dan menafikan hak anak rakyat yang lebih layak daripadanya.

Begitu juga bantuan perniagaan yang disediakan oleh kerajaan banyak diberikan kepada anak anak menteri umno. Semua rakyat nampak dan menyampah melihat gelagat anak anak menteri yang berpeleseran dengan kereta mewah disamping mempunyai moral yang teruk. Lihat sahaja anak anak Najib Razak, Nazri Aziz, Zahid Hamidi, Mahyudin Yasin dan Ramli Ngah Talib. Kesemuanya berperangai syaitan. Mereka menyediakan segala peluang bagi memastikan anak anak mereka menjadi jutawan tanpa perlu berusaha sedikit pun.

Ini cuma lah antara beberapa contoh yang sering di sebut sebut oleh rakyat. Umno perlu dijatuhkan. Rakyat perlu bangkit menentang hipokrasi pemimpin umno.

Tiada ulasan: